Μισιρλής: «Η υπηρεσία ακινήτων» είναι μια από τις πιο καυτές τάσεις

αναρτήθηκε στις 14 Ιαν 2020, 6:20 π.μ. από το χρήστη LBDA 1
Οι μέρες που ο χώρος της κατοικίας, του γραφείου, του καταστήματος και του ξενοδοχείου ήταν απλά «ένας χώρος» έχουν περάσει, σύμφωνα με τον Γιάννη Μισιρλή*

Μιλώντας σε ένα από τα γνωστότερα συνέδρια στο κόσμο, το Milken Global Conference που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο περί τα μέσα Δεκεμβρίου, ο διευθυντής της βραβευμένης εταιρείας Imperio δήλωσε ότι «η υπηρεσία ακινήτων» (“Properties as a service”) είναι τώρα μια από τις πιο καυτές τάσεις παγκοσμίως.

Καίρια σημασία σε αυτή την τάση έχει η τοποθέτηση της εμπειρίας του ενοικιαστή, του πελάτη και του κατοίκου στην καρδιά του σχεδιασμού των ακινήτων. 

Αυτό σημαίνει ότι τα οικιστικά και εμπορικά ακίνητα έχουν εξελιχθεί, προσφέροντας στους πελάτες και τους κατοίκους κάτι περισσότερο από απλά ένα χώρο, προσθέτοντας εμπειρίες και ανέσεις που ξεπερνούν το φυσικό σχεδιασμό του χώρου. 

Στον τομέα των γραφειακών χώρων, αυτό σημαίνει περιβάλλον εργασίας. «Πέρα από τα καλά γυμναστήρια, οι περισσότερες εταιρείες-ενοικιαστές και οι υπάλληλοί τους αναζητούν χαρακτηριστικά όπως η εγγύτητα των εστιατορίων & café, και λιγότερο χειροπιαστά στοιχεία όπως η αύρα του κοινού χώρου». 

Αυτή η «αύρα» μπορεί να σχεδιαστεί κατά το στάδιο της αρχικής ιδέας, δήλωσε ο κ. Μισιρλής. «Μιλάμε για τη δημιουργία μιας κοινότητας, αλλά πώς επιτυγχάνεται αυτό στην πραγματικότητα; Στον σχεδιασμό ακινήτων πρέπει να προωθείται η κοινωνική αλληλεπίδραση, και να μεταδίδεται από τον ένα στον άλλο». 

Στα οικιστικά ακίνητα αυτό σημαίνει την απομάκρυνση από έναν κοινόχρηστο χώρο αναψυχής κάπου στο κτήριο, που δεν χρησιμοποιείται και αντ’ αυτού να σχεδιάζονται εσωτερικοί και εξωτερικοί κοινοί χώροι στους οποίους οι κάτοικοι θα περπατούν καθημερινά. Αυτό δημιουργεί μια φυσική αλληλεπίδραση μεταξύ των γειτόνων που διαφορετικά μπορεί να μη συνέβαινε, είπε ο κ. Μισιρλής. «Στα οικιστικά ακίνητα, για χρόνια, είχαμε ανέσεις, των οποίων την εμπειρία έπρεπε να δοκιμάσετε και μετά να φύγετε. Αυτού του είδους οι εμπειρίες είναι γενικά κρύες και ήσυχες. Έχουμε διαβάσει πολλά άρθρα σχετικά με τη μοναξιά στις πόλεις και στο δικό μου μυαλό αυτό συμβαίνει λόγω έλλειψης πλάνου και φτωχής σχεδίασης».
 
Ο κ. Μισιρλής, ο οποίος είναι επίσης ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου των Επαγγελματιών Ανάπτυξης Γης, σημείωσε ότι πηγαίνοντας αυτή την ιδέα ένα βήμα παραπέρα, το co-housing θα μπορούσε επίσης να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Αναπτύξεις στις οποίες οικογένειες ζουν σε μικρές ιδιωτικές μονάδες αλλά μοιράζονται κοινόχρηστους χώρους όπως μεγάλες κουζίνες, χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας και συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες, έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται σε ορισμένες περιοχές σε όλον τον κόσμο.

Ευελιξία για την αλλαγή των αναγκών
Μια άλλη σημαντική πλευρά της «υπηρεσία ακινήτων» είναι η απλή ιδέα ενοικίασης χώρου με βάση τις ανάγκες, αντί του παραδοσιακού - καθορισμένης έκτασης - χώρου με μακροχρόνια μίσθωση ή αγορά. Αυτή η τάση έχει σημειώσει μαζική ανάκαμψη με την άνοδο co-working εταιρειών όπως η WeWork, και τη βραχυπρόθεσμη μίσθωση χώρων αναδυόμενων καταστημάτων και εστιατορίων.

Ο κ. Μισιρλής είπε: «Σκεφτόμαστε τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τον χώρο των γραφείων μας ως καλεσμένους μας και προσπαθούμε να τους προσφέρουμε μια καλύτερη εμπειρία. Νομίζω ότι πολλές από αυτές τις αλλαγές στην «υπηρεσία ακινήτων» είναι μια απάντηση σε αυτό που θέλουν και χρειάζονται οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις. Σκεφτείτε την ευελιξία, την άνοδο των co-working χώρων και την τεράστια επιτυχία τους, και αυτό επειδή προσφέρουν χώρο για μίσθωση ενός έτους, τριών μηνών, οτιδήποτε χρειάζεστε. Και όλα είναι έτοιμα να ξεκινήσουν. Προσφέρει την εμπειρία που θέλετε, είναι όλα ακριβώς εκεί και δίνεται σε εσάς ως υπηρεσία. Δεν είναι κατ’ ανάγκη φθηνότερο, αλλά είναι πιο απλό και μπορεί να προσφέρει καλύτερη αξία μακροπρόθεσμα».

Ωστόσο, δεν είναι μόνο οι χώροι γραφείων και εμπορικών καταστημάτων που θα μπορούσαν να δουν μια μετάβαση από την τάση της προσωρινής χρήσης. Ο κ. Μισιρλής σημείωσε ότι υπάρχουν δυνατότητες στο μέλλον για στεγαστικά προγράμματα που θα βασίζονται σε συνδρομές, όπου οι άνθρωποι καταλαμβάνουν διαφορετικά περιβάλλοντα διαβίωσης και τις ανάλογες κατοικίες βάσει των τρεχουσών αναγκών τους και της φάσης της ζωής τους.

Ο κ. Μισιρλής πρόσθεσε: «Πολλοί άνθρωποι επικεντρώνονται στο μηνιαίο κόστος παρά στη συνολική τιμή αγοράς. Ενώ η οικονομική προσιτότητα είναι ένας παράγοντας, η τάση “υπηρεσία ακινήτων” απαντά στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών, καθώς οι άνθρωποι αναζητούν περισσότερη ευελιξία, αφού ο τρόπος ζωής και οι προτιμήσεις τους εξελίσσονται».

Θολές γραμμές ιδιοκτησίας
Επακόλουθο όλων αυτών είναι η ασάφεια των παραδοσιακών ορίων μεταξύ των διαφόρων τύπων ακινήτων. Τα σπίτια και τα διαμερίσματα είναι τώρα και ξενοδοχεία, με την άνοδο των πλατφορμών βραχυπρόθεσμης ενοικίασης όπως η Airbnb και Booking.com. Οι χώροι λιανικής πώλησης καθίστανται ολοένα και περισσότερο κόμβοι διανομής προϊόντων, με μικρότερο το αποτύπωμα λιανικής πώλησης. Οι καφετέριες, οι αίθουσες συνεδριάσεων ξενοδοχείων και τα σπίτια είναι επίσης εργασιακοί χώροι, με την αύξηση της εξ αποστάσεως εργασίας λόγω της τεχνολογίας. Τα εστιατόρια και οι καφετέριες προσφέρουν είδη λιανικής πώλησης, είτε για brands εντός καταστήματος είτε σε συνεργασία με άλλες μάρκες. Τα νέα συγκροτήματα κατοικιών προσφέρουν χώρους λιανικής πώλησης και εστιατόρια έως ένα βαθμό.

Σχετικά με αυτό, ο κ. Μισιρλής είπε: «Είναι όλο ασαφές. Συνηθίζατε να λέτε: «Ειδικεύομαι σε εμπορικά ακίνητα» ή «Ειδικεύομαι στον οικιστικό τομέα». Τώρα όλοι κάνουν κάτι στον χώρο κάποιου άλλου. Το καλύτερο παράδειγμα είναι το λιανεμπόριο και η βιομηχανία, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι online αγορές καθιστούν ως κέντρα διανομής τα νέα καταστήματα λιανικής πώλησης. Στον τομέα των ξενοδοχείων υπάρχει επίσης ασάφεια, αφού συνηθίζατε να νοικιάζετε δωμάτιο σε ένα ξενοδοχείο και τώρα νοικιάζετε ένα δωμάτιο στο σπίτι κάποιου άλλου. Είναι όλα μαζί ασαφή».

Ο κ. Μισιρλής πρόσθεσε ότι οι νεόδμητες κατοικίες και οικιστικές αναπτύξεις αντιμετωπίζουν επίσης αυτήν την ασάφεια του είδους ιδιοκτησίας. Είπε ότι, «Το λιανεμπόριο και άλλες υπηρεσίες ενσωματώνονται τώρα στις οικιστικές αναπτύξεις, και ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για μια συγκεκριμένη εταιρία ενοικίασης ποδηλάτου ή αυτοκινήτου ως υπηρεσία για τους κατοίκους, ή για ένα επώνυμο γυμναστήριο στο κτίριο, τώρα τείνουμε να συνδέουμε όλο και περισσότερο γνωστά brands κατευθείαν με την κατοικία και της οικιστικές αναπτύξεις».


* Άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Philenews 13/1/2020
Comments